

Abattoir Fermé
De Damesclub
In 391 v. Chr. schreef Aristophanes 'Het Vrouwenparlement'. Pal aan het begin van wat we als beschaving beschouwen, was de vraag of de wereld niet beter af is in vrouwenhanden blijkbaar al prangend genoeg om er toneel aan te wijden. De mannen komen er in dit blijspel niet zo best uit, al zijn de vrouwen naar onze maatstaven ook niet al te geëmancipeerd. In het verhaal worden zowel het oude als het nieuwe rechtssysteem een fiasco en als puntje bij paaltje komt, blijken de vrouwen geen haar beter dan de mannen.
In 2017 schreef regisseur Maja Westerveld de voorstelling 'Drek', het verhaal van een onhandige mevrouw met existentiële twijfels. Tijdens een epische walkabout langs natuurgoden, mythische wezens en onmogelijke opdrachten, vindt de mevrouw een klein kistje met het opschrift 'Echt niet open doen, hoor'. Ze wil (uiteraard) héél even kijken en laat daarmee al het kwaad de wereld in.
Uit dat kistje ontstaat jaren later, in 2025, 'De Damesclub': een goedbedoeld initiatief voor vrouwen die van de wereld een betere plek willen maken. Als anonieme weldoeners grossieren voorzitster Edda en haar leden in bloemen, vlinders en roze luchtkastelen. Tot ze een hypnotiseur dronken voeren en toegang vinden tot een metafysische tussenruimte van waaruit ze moeiteloos van het ene bewustzijn naar het andere kunnen hoppen. Ze liften door de tijdlijn en rommelen in de chronologie. Ze gaan shoppen in de 18e eeuw, voeren dino's in de prehistorie en bezoeken een wellness in de toekomst. Eenmaal terug in het hier en nu kijkt hun spiegelbeeld hun heel anders aan en trilt de wereld op zijn grondvesten…
Damesclub wordt een donker-vrolijke satire over misbegrepen feminisme en een ode aan ontembaar kunstenaarsschap, wilde ambitie en onstuimige authenticiteit, gespeeld door rasactrices Tine Van den Wyngaert, Kirsten Pieters en Hanne Timmermans.
Website | Instagram | Facebook | Bluesky
Credits
- Tekst & regie: Maja Westerveld
- Spel: Kirsten Pieters, Hanne Timmermans, Tine Van den Wyngaert
- Scenografie: Sven Van Kuijk, Stef Lernous
- Productie: Kunstencentrum Nona, Abattoir Fermé
- Coproductie: Perpodium
Met de steun van
De Vlaamse Gemeenschap